سامانه کنترل تردد و مدیریت پارکینگ, گیت تردد, مقالات

سیستم پلاکخوان

دوربین-مداربسته-پلاک-خوان

سیستم پلاک خوان

سیستم تشخیص پلاک خودرو یا همان پلاک خوان با بکارگیری تکنولوژی پردازش تصویر (Image Processing) و شبکه های عصبی (Neural Networks) در تشخیص پلاک و OCR راه حلی برای استفاده از پلاک در سیستم های پارکینگ های معمولی جهت تسریع در ثبت اطلاعات خودرو و یا استفاده جهت پارکینگ های خصوصی برج ها و یا سازمانها جهت کنترل تردد خودروهای از پیش تعریف شده در بانک اطلاعاتی سیستم استفاه نمود.
 
همچنین این سیستم پلاک خوان جهت استفاده در کنترل سیستم های ترافیکی در خیابانها، معابر و بزرگراه ها قابل استفاده می باشد.
 
سامانه جامع پارکینگ
 
در سیستم پلاک خوان در هر فضای پارک روی سقف پارکینگ یک سنسور نصب می شود و اطلاعات حضور و یا عدم حضور خودرو در جای پارک توسط سنسور و تجهیزات واسط به کنترلر مرکزی ارسال می شود. و کنترلر مرکزی دیتاها را پردازش کرده و فرمانهای مناسب را به نمایشگرها ارسال می کند.
 
این نمایشگرها خودرو ها را به سمت فضای مناسب پارک هدایت می کند. در این سیستم تمامی دیتاها در یک کامپیوتر مرکزی ذخیره شده و نرم افزار کنترلی مناسبی در اتاق کنترل نصب و اطلاعات را بر روی نمایشگرها می فرستد.
 
لطفا کنترل ابنیه ملل را تا پایان این مقاله همراهی بفرمایید. نرم افزار پلاک خوان کاملا اتوماتیک شماره‌ پلاک خودرو را تشخيص می‌دهد.
 

انواع سیستم پلاک خوان

پلاک خوان آماری هسته پلاک خوان تولید شده توسط این شرکت، در واقع یک سیستم پلاک خوان آماری می باشد. این سامانه صرفا به منظور قرائت پلاک های خودروهای عبوری از یک گیت می باشد و تمام اطلاعات مربوط به تردد را به همراه اطلاعات مربوط به زمان و … در سامانه به منظور دسترسی های آتی ذخیره می نماید.

سایر سیستمهای پلاک خوان از بکارگیری این بخش به عنوان بخش پایه و اضافه کردن سایر قابلیت های جانبی تولید می گردند. عرض پوشش دهنده این سیستم به ازای هر دوربین حدود 3.5 متر می باشد و برای انتخاب نوع دروبین آن باید ملاحظاتی از قبیل تعداد و سرعت تردد و همچنین شرایط محیطی را در نظر گرفت.

به عنوان مثال در صورتی که خودروهای عبوری با سرعت بالا و بدون توقف از جلوی این دوربین پلاک خوان عبور می کنند بهره گیری از دوربین صنعتی پیشنهاد می گردد.

از موارد بکارگیری این سامانه می توان به تمام مکان هایی که بدون دسته بندی افراد صرفا به ثبت پلاک می پردازند اشاره کرد. به عنوان مثال شهرک های خاص و سایر سازمان های پر تردد و یا به منظور ترکیب با سایر سامانه ها از آن بهره برد که از جمله پروژه هایی که بدین گونه استفاده شده است می توان به سیستم توزین و سیستم معاینه فنی اشاره نمود که از خروجی این سیستم در نرم افزارهای دیگر استفاده شده است.

مراحل کار:

با عبور هر خودرو از جلوی دوربین پلاک خوان ، سیستم به صورت اتوماتیک پلاک را تشخیص داده و آن را با دقت بالا قرائت می نماید.

در این مرحله پردازش به صورت محلی یا در مرکز صورت خواهد گرفت و نتیجه آن به همراه تصویر اصلی خودرو به عنوان خروجی ذخیره خواهد شد. در این مرحله کاربر نهایی سیستم قادر به مشاهده و استفاده از خروجی استاندارد این سامانه در نرم افزار و یا سامانه خود می باشد.

اطلاعات قابل دسترسی شامل اطلاعات مربوط به پلاک، متن قرائت شده، تصویر تردد، زمان و مکان مربوط به تردد می باشد. همچنین یک نرم افزار ساده برای مشاهده ترددهای صورت گرفته بر اساس بازه های زمانی و پلاک در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت.

پلاک خوان سازمانی این سامانه بر اساس هسته پلاک خوان به گونه ای طراحی شده که امکان مدیریت عبور و مرور وسایل نقلیه در سازمان های بزرگ ایجاد شده و کنترل و نظارت بر ترددها به صورت متمرکز صورت پذیرد.

عملکرد سیستم پلاک خوان

در واقع عملکرد این سامانه به منظور بهره گیری در بخش حراست و حفاظت سازمان های بزرگ و با قابلیت تعریف انواع مجوز تردد و نیز انواع گزارش های خروجی می باشد.

این سامانه در درب های مختلف سازمان نصب می شود و با بهره گیری از زیر ساخت شبکه امکان یکپارچه سازی و کنترل در کل سازمان را در اختیار مدیر مربوط قرار می دهد. همچنین با توجه به طراحی سیستم برای کارکرد در بستر شبکه امکان ترکیب ساختمان های مختلف سازمان در این یکپارچه سازی نیز میسر است.

سامانه پلاکخوان

تمامی ترددها در این سامانه به سه دسته کلی تقسیم می گردد: مجاز مهمان غیر مجاز لازم به ذکر است تعریف انواع مجوز در این سامانه بر اساس موارد زیر می باشد: درب های مجاز برای تردد روزهای مجاز برای تردد (روزهای هفته) و ساعات مجاز تمامی مجوزها از قبیل مهمان و … توسط افراد داری صلاحیت و از طریق شبکه قابل صدور می باشند و طبق این مجوزها هنگام عبور اطلاعات مربوطه به کاربر نمایش داده می شود تا با تایید پلاک تردد صورت پذیرد.

لازم به ذکر است که از قابلیت های این سامانه امکان کنترل گیت به صورت اتوماتیک می باشد. پلاک خوان جامع این سامانه در واقع ترکیبی از دو سامانه پلاک خوان پارکینگی و سازمانی می باشد و برای مواردی بکار می رود که محاسبات مالی برای پلاک های ناشناس با تعریف افراد مجاز دائمی ترکیب می شود و قابلیت های هر دو سامانه را دارا می باشد.

از قابلیت های این سامانه امکان استفاده ترکیبی همراه با کارت یا بارکد و نیز ترکیب با سایر سامانه های مربوط به پارکینگ (از جمله محاسبه و نمایش ظرفیت و …) می باشد.

blank

سیستم دوربین پلاک خوان

در این سیستم علاوه بر هدایت خودرو ها به محل های مناسب برای پارک خودرو های پارک شده و محل پارک آن ها نیز شناسایی می شود. برای این منظور می توان به جای استفاده از سنسور های یاد شده از سنسور های ویژه ای استفاده کرد که با کمک دوربین های تحت شبکه، تشخیص حضور خودرو را بر اساس پردازش تصویر پلاک آن ها انجام داد و اطلاعات آن را در بانک اطلاعاتی ذخیره کرد.

دوربین با قابلیت عکس برداری از خودرو مدل MS C2964 PB

این ویژگی علاوه بر امکان هدایت دقیق تر رانندگان می تواند به بررسی پارک اشتباه توسط رانندگان در پارکینگ های از پیش رزرو شده نیز کمک کند. همچنین به کمک سیستم ردیاب خودرو راننده را به سمت خودروی پارک شده راهنمایی کرد.

blank

قابلیت های سیستم هوشمند با داشتن دوربین پلاک خوان

• کنترلر های هر زون از 3 طریق می توانند از طریق پروتکل های زیر با کنترلر مرکزی در ارتباط باشند
o از طریق RS485
o از طریق LAN
o از طریق wireless
• کنترل نمایشگرها در کمترین زمان ممکن و در نتیجه هدایت مطلوب خودرو های ورودی به فضای خالی موجود در حداقل زمان
• قابلیت در نظر گرفتن فضاهای رزرو شده در پارکینگ
• نمایش تعداد فضاهای خالی و فضاهای پر در هر زون موجود در پارکینگ
• قابلیت نمایش تعداد خودرو های وارد شونده و خارج شونده در هر لحظه
• قابلیت نمایش آمار به صورت روزانه و ماهانه و همچنین به صورت بازه های زمانی خواسته شده
• قابلیت محاسبه ی مدت زمان پارک هر ماشین
• همچنین نمایشگرها مورد استفاده، بهترین نوع نمایشگرها از نظر ابعاد و شدت روشنایی در نمونه های مشابه است.

 

پلاک خوان نرم افزار حرفه ای تشخیص پلاک

پلاک خوان چیست ؟ این سیستم تصاویر پلاک خودروهای ورودی را ثبت و جهت احراز هویت و امنیت بیشتر در ورودیهای مکان های پرتردد مانند پارکینگ ها ، مجتمع های مسکونی ، سازمانها ، کارخانجات و … استفاده میشود. سیستم ثبت پلاک خودرو که مورد استفاده در کنترل تردد خودروها میباشند کمک شایانی به اتوماسیون تردد خودروها و افزایش امنیت سازمان ها و مجتمع های مسکونی میکند.
این سامانه تشخیص خودرو به صورت اتوماتیک می باشد و به صورت هوش مصنوعی پلاک را خوانده و تشخیص میدهد. با توجه به محصولات این مجموعه شاهد توانایی بالا و کار گروهی از مهندسان عزیز ایرانی می باشد.  
 

سیستم پلاکخوان سازمان

این سیستم پلاک خوان برای کنترل و نظارت بر روی عبور و مرور تمامی وسایل نقیه در سازمان ها است که تردد آنها را کنترل میکند. این سامانه در بخش حراست و حفاظت مجموعه های بزرگ استفاده میشود که مجوزات تردد متفاوت و انواع گزارش های خروجی را دارا می باشد.
حتی این سیستم میتواند راهبند را کنترل کنند و با بررسی لیست پلاک های مجاز فرمان باز شدن راهبند را صادر نماید.
 

پلاکخوان پارکینگی

این نرم افزار جهت کنترل تردد پارکینگ های عمومی و خصوصی هم برای پارکینگ های مبتنی بر صدور قبض با فیش پرینتر و هم برای پارکینگ های عمومی و خصوصی مبتنی بر کارتخوانهای RFID مورد استفاده قرار میگیرد.
 
با نزدیک کردن کارت به محل کارتخوان تصویر مورد نظر خودرو ثبت شده به همراه اطلاعات دیگر آن روی صفحه ظاهر میشود و به صورت خودکار مبلغ پرداخت محاسبه میشود و بعد از پرداخت مبلغ خودرو اجازه خروج دارد.

 

 سیستم پلاکخوان جاده ای 

سیستم هوشمند پلاک خوان خودروی برای مشخص کردن پلاک های ماشین های در حال حرکت با ثبت سرعت های لحظه ای و متوسط و برای هر نوع خودروی سبک یا سنگین و در هر لاینی مورد استفاده قرار میگیرد.
 
پلاکخوان جاده ای
 
نرم افزار مبتنی بر تکنیک های پردازش تصویر و هوش مصنوعی میباشد.این سامانه ، ثبت تخلفات رانندگی مانند سرعت غیر مجاز و عبور از چراغ قرمز را کنترل و ثبت میکند. نکته ای قابل توجه ای که وجود دارد در هر نوع شرایط آب و هوایی و شب و روز میتوانند دقت لازمه را داشته باشد و پلاک خودروها را با دقت بالایی ثبت نماید.
 
 

دوربین پلاکخوان جاده ای 

دوربین پلاک خوان به دوربینی گفته میشود که تصویر پلاک را بتوان به وضوح نشان دهد .یکی از ویژگی های مهم دوربین ، امکان دید در شب دوربین است ، که به علت نور چراغ خودرو ها اهمیت زیادی دارد و باید قدرت تشخیص پلاک را در شب نیز داشته باشد .
پلیس راهور برای ثبت تخلفات از دوربین پلاک خوان استفاده می کند و با نصب این دوربین بر روی خودرو پلاک خودرو را شناسایی می کند و سپس با استفاده از سامانه ،تخلف را ثبت می کند.
 

ثبت مشخصات خودرو

یکی از راهکار های امروز برای کنترل تردد ،جدا از روش سنتی آن که با حضور نگهبانان در ورودی ها صورت میگیرد ، طراحی دوربین های نظارتی برای تشخیص خودکار پلاک خودرو است.
یک روش سریع و مطمئن که به وسیله ی آن میتوان مجاز بودن یا نبودن آن خودرو ، بازکردن راهبند در صورت مجاز بودن خودرو ، ثبت زمان ورود و خروج خودرو ها و نیز مشخصات آن را انجام داد استفاده از سیستم پلاک خوان و کنترل تردد این شرکت میباشد. این سیستم باید بیشترین بازدهی را داشته باشد در واقع در کمترین زمان و با نهایت دقت ، پلاک خودرو ها را تشخیص دهد. تیم مهندسی کنترل ابنیه ملل از فعالان این حوزه می باشد که هسته پردازشی آن جز بهترین ماژول های نرم افزاری کشور می باشد
 

نحوه ی عملکرد نرم افزار

به عنوان مثال در پارکینگ اگر برای هر درب ورود و خروج یک دوربین پلاک خوان برای تشخیص پلاک در نظر بگیریم ، باید به ازای هر سیستم از نرم افزار ، یک ماژول نرم افزاری تشخیص پلاک داشته باشیم.
بعد ازاینکه تردد های مختلف در سیستم پلاک خوان در قسمت گزارش ها ثبت شد ، می توان با ترکیب اطلاعات مختلف پلاک از جمله شماره پلاک خودرو، ساعت ، تاریخ ، نام راننده و …. گزارش های مختلف و متنوعی را از نرم افزار پلاک خوان دریافت کرد.
اگر خودرو مجاز شناسایی شود ، نرم افزار وارد مرحله ی بعد یعنی نحوه دسترسی و ورود خودرو به پارکینگ می شود.
 
تفاوت قیمت های مختلف در نسخه های پلاکخوان چیست ؟
معمولاً نرم افزار های ارزان قیمت کیفیت ، دقت و خدمات پشتیبانی لازم را نداشته و پس از خریدن آنها مشتری با مشکلات عدیده و بزرگی در حوزه اجرا و رفع مشکلات بوجود آمده درگیر خواهد شد.
 

فواید و مزایای سیستم پلاک خوان

توانایی شناسایی وسایل نقلیه می تواند منافع اصلی را برای مقامات، مشاغل و طیف وسیعی از سازمانهای دیگر ایجاد کند. به عنوان مثال ، مدیریت ورودی به مدارس ، دفاتر و کارخانه ها یا اجرای راهکارهای نظارت بر وسایل نقلیه در مراکز شهر امکان پذیر است.
 
فن آوری تشخیص پلاک وسیله نقلیه همچنین از طیف گسترده ای از راه حل های مدیریت ترافیک پشتیبانی می کند که وسایل نقلیه را در مناطق شلوغ شهری کنترل می کند ، ایمنی جاده را بهبود می بخشد و واکنش در برابر حوادث و تخلفات رانندگی را تسریع می کند.
 
هم اکنون ، این فناوری عمدتاً بر روی سیستم تشخیص پلاک خودرو و شناسایی ویژگی های خودرو منعکس شده است.خودروهای امروزی در بازه های سرعتی طراحی می شوند که عملا دقت چشم انسان برای مشاهده و ثبت جزئیات آنها در حین حرکت, بسیار پایین است.
 
روزانه میلیون ها تخلف رانندگی و یا نیاز به ثبت شماره پلاک و اطلاعات راننده و خودرو در سراسر جهان اتفاق می افتاد و ثبت این حجم عظیم شماره پلاک توسط انسان, به صدها هزار نیروی انسانی و منابع مالی زیادی نیاز دارد. علاوه بر آن خطای انسانی نکته ای ایست که به راحتی قابل چشم پوشی نیست.
ثبت پلاک های اشتباه و یا ناقص, هزینه هایی به مراتب بیشتر از خرید سیستم پلاک خوان را برای افراد به ارمغان می آورد.
 
از طرفی هوشمند کردن بعضی از سازمان ها از جمله سازمان هایی که نیاز به ثبت و تایید پلاک خودروهای مجاز و غیرمجاز دارند- مانند مراکز نظامی- مستلزم استفاده از سیستم های پلاک خوان است.
 
در این فرآیند تعداد افرادی که برای مانیتورینگ و نظارت بر عملکرد سیستم پلاک خوان و فرآیند تجزیه و تحلیل پلاک ها نیاز است, بسیار کمتر از افرادی است که در سیستم کنترل تردد سنتی, پلاک خودروها را به صورت دستنویس ثبت می کردند.

مقالات دیگر از این مجموعه